tirsdag 24. februar 2009

Et hundeliv.

Jeg skal skrive en filmanalyse av ”Mitt liv som hund”.


”Mitt liv som hund” ble produsert i Sverige i 1985. Filmen er basert på boka med samme navn av Reidar Jönsson, og ble regissert av Lasse Hallström. Den ble en stor suksess, og i 1987 da filmen ble lansert i USA, vant den en Golden Globe Award for beste utenlandske film, og ble nominert til to Oscar'er.

Temaet i filmen kommer ikke klart frem, og det er flere muligheter. Jeg tror temaet er livet, og hvordan livet har oppturer og nedturer. I filmen skildres livet til den 12 år gamle Ingemar, og livet hans sammenlignes med andre situasjoner Ingemar har hørt om.

Filmen begynner med å vise at ikke alt er så bra hjemme hos Ingemar. Moren hans er syk, og Ingemar og storebroren som ikke kommer så godt overens, sliter henne ut. Ingemar roter seg borti alle slags problemer, og til slutt sendes han til onkelen sin i Småland for å gi moren fred. Hos onkelen får han mange nye venner. De viktigste i filmen er Saga og Manne. Etter å ha bodd hos onkelen en stund, flytter han tilbake til moren, men må snart dra tilbake når moren dør. Tilbake i Småland blir Ingemar kjæresten til Saga etter noen komplikasjoner. Filmen slutter når Ingemars navnebror, den svenske bokseren Ingemar Johansson, blir verdensmester.

Ingemar er filmens hovedperson. Han er en gutt som ofte får problemer, enten på grunn av sjalu jenter, moren sin, eller impulsive handlinger. Ingemar har et godt øye til mange av jentene i filmen, men ender opp med Saga. For å prøve å takle hverdagen, sammenligner han situasjoner han har opplevd med situasjoner han har lest om, for eksempel hunden Laika som ble sendt ut i verdensrommet. Ingemar er en dynamisk person. Det er tydelig at han forandrer seg etter at han får vite at moren og hunden hans er døde.

Onkelen Ingemar bor hos, er en ganske vanlig mann. Han jobber i en glassfabrikk, og er vennlig. Han har ingen viktig funksjon i filmen, og er mer som en kulisse i filmen. Onkelen er en statisk person som ikke forandrer seg i løpet av filmen.

Ingemars øvrige familie har også en ganske liten rolle. Moren hans er en faktor som gjør at handlingen drives forover, men hun er ingen dyp karakter.

Saga er en guttete jente som liker fotball og boksing. Hun skjuler puppene sine for å kunne sloss og spille med guttene. Saga er en dynamisk karakter. Hun forandrer seg etter at hun blir forelsket i Ingemar, og blir blant annet sjalu når Ingemar viser interesse for andre jenter.

Filmen er kronologisk oppbygget, bortsett fra åpningsscenen som tidsmessig kan plasseres nær slutten av filmen. Åpningsscenen kan være et frempek mot hva som skal skje, men den virker mer som en introduksjon. Handlingen blir fortalt i presens av Ingemar, men når han forteller om ting som har hendt andre, snakker han i fortid. Handlingen kan tidfestes nøyaktig til 1959 på grunn av boksekampen som har funnet sted i virkeligheten, og som avslutter filmen.

Filmen skildrer et spesifikt sosialt miljø, men dette har ikke noen praktisk betydning for filmen.

Filmteknisk er ”Mitt liv som hund” veldig enkel. Filmen er stort sett filmet i normalperspektiv. Bildekomponeringen er hverken radikal eller spennende på noen måte, og klippingen viser scene for scene i kronologisk rekkefølge, med det ene unntaket jeg allerede har nevnt. Musikken ligger i bakgrunnen og er det mest interessante virkemiddelet i filmen. Musikken er ikke stereotypisk på noen måte (slik som for eksempel skrekkfilmmusikk er), men musikken gir allikevel en bekymringsløs, og til tider melankolsk stemning.

Jeg tror filmen skal vise at livet kan være vanskelig, men at det allikevel er godt å leve. Det er alltid noen som har det verre. Jeg synes filmen var ganske bra, og det virket som at filmen underholdt, moret, sjokkerte og kjedet publikum mens vi så den i auditoriumet. Jeg har sett filmen for lenge siden, men jeg skjønte mer av den nå.

Jeg avslutter innlegget med noen tanker rundt de to siste bloggoppgavene. Jeg synes det er synd at Liv Kristin ikke skriver oppgavene selv lenger. Hun skriver de beste oppgavene, og de er morsommere å jobbe med. Det er litt slapt at hun bruker oppgaver andre har laget. Liv Kristin lager de beste oppgavene. Noen som er enige?

1 kommentar:

LK sa...

Wups! Håper dere ikke tror jeg ikke lager oppgavene selv fordi jeg har blitt slapp... Det er mer fordi vi prøver å samarbeide slik at dere skal få de samme oppgavene, og da lager jeg noen og Anne noen. Likevel: Takk for at du synes oppgavene jeg har lagd er morsomme.