tirsdag 14. oktober 2008

Bloggoppgave uke 42

Denne oppgaven bygger på en artikkel som du finner her.

Jeg synes at en novelle på seks ord er en morsom idé, men sjangeren har selvsagt sine begrensninger. På seks ord greier du ikke å få fortalt en histore på den måten man vanligvis regner en historie. Hele "Ringenes herre" kan ikke sammenlignes med seks ord. De seks ordene kan på den annen side vekke følelser, skape ettertanke, og kanskje påvirke leseren til en viss grad. Og selvfølgelig kan den få leseren til å trekke på smilebåndet. Mange av "mikronovellene" i A-magasinet var ganske morsomme.

Mikronoveller minner litt om den japanske diktsjangeren "haiku". Haiku-dikt blir sjeldent regnet som stor litteratur, men de er enkle, kan lages av alle, og spres på SMS. Dette vil kanskje også gjelde "Mikronoveller" hvis de blir mer kjente og populære.

Selv liker jeg best å lese lengre bøker jeg har lest 1000 ganger før, men mikronoveller er sikkert greit å lese som lett lesestoff. Kanskje mikronoveller vil konkurrere med tegneserier.

Her er min mikronovelle:

Inn på banen, ut på båre.













Bildet fant jeg her.

1 kommentar:

LK sa...

Denne novellen likte jeg. Mange assosiasjoner her. Er ellers enig med deg i at dette kanskje ikke er den litteraturen som gir den største leseropplevelsen, men av og til kan det kanskje være sunt bare å utfordre fantasien også?