tirsdag 13. januar 2009

Photostory

Vi har fått i oppgave å lage en "photostory" i norsken. En photostory er en fortelling som man presenterer med bilder, tekst og lyd, slik at resultatet blir som en film. Onsdag 7. januar var den store dagen da vi i 1STB kunne se mange gode fortellinger.

Jeg valgte temaet "mot" til min photostory. Jeg begynte med å definere mot. Det var vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jeg kom raskt på mange korte definisjoner, men jeg synes ikke at de dekket alt. Etter noen timer grubling kom jeg fram til denne definisjonen:

"Mot er individuelt, men mot vil for de fleste være å gjøre noe en oppfatter rett i en situasjon der den modige handlingen kan få konsekvenser som utøveren frykter."

Den ble jo litt av en munnfull, men jeg synes det er en definisjon som dekker det meste.

Videre prøvde jeg å velge 4 modige personer som jeg kunne trekke frem. Jeanne d'Arc, og St. George ble vurdert, men avvist. Begge er for gamle, og for legendariske til at man kan gjøre en reell vurdering av deres mot. Jeg vurderte også Aung San Suu Kyi, men hun måtte vike til fordel for Florence Nightingale. To kandidater jeg valgte å ta med var Nasse Nøff og «Den ukjente rebell». Som et eksempel på feighet tok jeg med "den minste bukkene bruse".

Å jobbe på denne måten var morsomt, men ikke noe nytt for mitt vedkommende. Jeg vil derfor ikke bruke mye tid på å beskrive hvordan jeg laget photostoryen. Jeg brukte "Movie Maker" i stedet for photostory programmet. I "Movie Maker" får du en bedre oversikt over hvordan historien vil se ut når den er ferdig.

Klassen holdt et høyt nivå, og vi fikk se mange gode presentasjoner. Jeg ble særlig imponert av Dag, Håvard, og Even sin presentasjon. De hadde tatt alle bildene selv, og historien hadde et alvorlig budskap. Markus og Henrik hadde også en fin historie, med en dristig joik som ble veldig bra! Temaet de hadde var "mot", og de var modige selv også.

Alle hadde underholdende fortellinger, så jeg gratulerer alle sammen!

Ingen kommentarer: